Vzdělání pedagogů školy v oblasti etické výchovy

Školení - prosociálnost a sebedůvěra

03.10. 2016

V pátek 23. 9. 2016 jsme se sešli v klubovně školy, abychom absolvovali poslední část školení k etické výchově. Lektorka Mgr. Helena Naňáková nám přiblížila téma Prosociálnost a sebedůvěra. Poukázala na to, jak je důležité bezpečné prostředí ve třídě, jak pěstovat sebeúctu a sebedůvěru a umění naslouchat. Připomněli jsme si „řeč povzbuzování“, asertivní práva a různé činnosti jsme si vyzkoušeli sami v prakticky formou her a práce s pracovními listy i s jinými pomůckami.

Na závěr jsme obdrželi spoustu zajímavých materiálů, které můžeme ve výuce využít.

Školení bylo pro zúčastněné učitele inspirací pro zpestření hodin, do kterých bude toto učivo zařazováno.

Mgr. Romana Bláhová


Školení v přípravném týdnu

03.10. 2016
logo - etická výchovaV přípravném týdnu se všichni pedagogové naší školy zúčastnili školení z etické výchovy.

Etická výchova je jedním z průřezových témat ve školním vzdělávacím programu a je realizována od tohoto školního roku v předmětech český jazyk a literatura, cizí jazyk, prvouka, vlastivěda, výchova k občanství, výchova ke zdraví, tělesná a výtvarná výchova.

Dva dny jsme strávili v příjemné společnosti lektorů Jaroslavy Haisové a Františka Rozuma. Na programu byla témata Práce s odměnami a tresty, Spolupráce školy s rodinou, Prosociálnost a agresivita a Asertivita jako obrana proti manipulaci. Některé informace byly pro nás nové, řadu z nich jsme si osvěžili, a hlavně jsme diskutovali a vyměňovali jsme si své zkušenosti z praxe.

Své znalosti, ale i zkušenosti ostatních můžeme používat ve většině vyučovacích hodin, neboť naší snahou je docílit zkvalitnění a zlepšení mezilidských vztahů, snížení konfliktních situací ve škole a zlepšení sociálního klimatu ve třídách.
                                                     
Mgr. Romana Bláhová                        


Vzdělání pedagogů školy v oblasti etické výchovy

06.04. 2016

V tomto školním roce se naše škola přihlásila do projektu „Vzdělání pedagogů školy v oblasti etické výchovy a začlenění etické výchovy do vzdělávací praxe formou integrovaných hodin.“

Cílem projektu, který vychází z analýzy potřeb školy, je ukázat žákům, že vypjaté situace, ke kterým často dochází v běžném životě, je možno řešit domluvou, rozborem a diskusí, nikoli agresí. Díky pravidelně vyučované etické výchově budeme moci žákům ukázat, že i ostatní lidé mají city. Žáci by si měli uvědomit, že ublížit mohou nejen pěstí, ale i tvrdým nebo nevhodně proneseným slovem.

Snahou všech pedagogů bude eliminovat či alespoň zmírnit tvrdé a bezohledné jednání, které dle našeho pohledu vychází z patologického pohledu na svět, že silnější vždy vyhrává. Bohužel jsou dost často děti v jejich chování nekriticky podporovány svými rodiči, a proto se budeme snažit podnítit v žácích, aby nejprve o daných situacích přemýšleli a teprve následně s rozvahou jednali.

Chceme docílit zkvalitnění mezilidských vztahů, snížení konfliktních situací ve škole, zlepšení sociálního klimatu ve třídách.

V rámci projektu projdou pedagogové školy vzděláním ve formě tematických seminářů. Pro semináře jsme vybrali tato témata: „Spolupráce pedagoga s rodiči“, „Práce s odměnami a tresty ve škole“, „Asertivita jako obrana proti manipulaci“, „Prosociálnost a agresivita“ a „Prosociálnost a sebedůvěra“.

Pro výuku v jednotlivých ročnících budou zakoupeny nové učebnice Etická výchova a pracovní listy.

Začlenění etické výchovy do ŠVP a do výuky bude realizováno od nového školního roku 2016/2017.

Mgr. Romana Bláhová